Van autobedrijf tot ‘mobiliteitspartner’

Een autobedrijf dat fietsen promoot? Dat klinkt opmerkelijk. Bij de Amega Groep vinden ze het logisch, vertelt Yoram Punt, onder andere verantwoordelijk voor fietsenwinkel Groeneveld in Zwijndrecht. “We zien onszelf vooral als ‘mobiliteitspartner’ (van bedrijfswagen tot laadpas en fietsverkoop en – lease) én fietsambassadeur. Immers: als iedereen in de auto zou stappen, staan we allemaal stil.” Punt vervolgt: “Drie jaar geleden waren we uniek omdat we als autobedrijf begonnen met de verkoop van fietsen, maar we willen een ‘one-stop-shop’ zijn voor onze klanten.”

Fietsen als vervangend vervoer scheelt flink wat autokilometers

De verkoop van e-bikes loopt uitstekend. Yoram Punt: “Corona heeft ons in dat opzicht geholpen, iedereen wilde opeens fietsen. We adviseren onze klanten over fietsleaseconstructies. We hebben een toolbox gebouwd, waarmee we exact kunnen laten zien wat het leasen van een fiets inclusief bijtelling gaat kosten.” Fietsstimulering krijgt ook op een ander front steeds meer gestalte. “In het verleden boden we aan om klanten per auto te halen en brengen. Inmiddels hebben we 150 e-bikes aangeschaft die ze als vervangend vervoer kunnen gebruiken. Een fikse investering, maar het scheelt flink wat autokilometers.”

Fietspromotie staat ook voor de eigen werknemers centraal

“Medewerkers die minder dan 10 kilometer ver wonen, krijgen géén reiskostenvergoeding, maar fietsers krijgen dat wel. We koppelen er ook een wedstrijdelement bij: elke vestiging heeft een ‘mobiliteitsambassadeur’ die mensen bewust maakt van het reisgedrag. En de teams met de meeste fietsende collega’s krijgen een prijs. Bij de laatste meting kwam 17% van onze medewerkers op de fiets naar het werk!”, aldus Punt.

We willen graag landelijk fietsambassadeur zijn

Amega is actief pleitbezorger voor fietsstimulering, niet alleen in de Drechtsteden, maar ook landelijk. In een regio met een flinke filedruk, waar het OV voor veel werknemers geen serieuze optie is, is de fiets een welkome én broodnodige oplossing. Daarover zijn ze met BOVAG in gesprek. Punt: “We willen graag landelijk fietsambassadeur zijn. De contacten met andere fietsambassadeurs, de oplossingen die ze bedenken voor hun medewerkers, maar ook de contacten met het ministerie waaruit blijkt dat we worden gehoord, zijn voor ons heel waardevol.”