Fietsen verbindt mensen

A.S.R. is een groot bedrijf verspreidt over heel Nederland. Duurzaamheid staat centraal in de bedrijfsvoering én mobiliteit. Het aandeel thuiswerken is gemiddeld 60%, de rest is fysiek op de kantoren. Boudewijn van Uden - Directeur Corporate Communicatie: “Ook daar denken we duurzaam over na. Het gaat verder dan fietsen alleen. Alhoewel fietsen zeker in ons DNA zit. We hebben - zonder onszelf te veel op de borst te kloppen - een hand gehad in de start van de drie grote koersen vanuit Utrecht: De Tour, de Vuelta en de Giro. Fietsen verbindt heel erg. Op een groot evenement zien heel veel mensen fietsen en dat inspireert om zelf ook te gaan fietsen.”

Duurzaamheid moet je stimuleren, maar ook faciliteren

Uit cijfers van a.s.r. blijkt dat de afgelopen jaren het gebruik van de fiets als vervoersmiddel voor woon- werkverkeer is gestegen van 20% naar 30%. Van Uden: “We hebben bewust de keuze gemaakt voor een integrale aanpak: een combinatie van duurzaam en vitaal. Zeker als het gaat om zakelijk werkverkeer. Naast de OV-kaarten met OV-fiets, is er een fietsplan waar je ook privé gebruik mag maken van de fiets. Elke kilometer telt. Sinds de introductie hebben bijna 3000 mensen daar gebruik van gemaakt. We hebben ook 200 leasefietsen en elektrische deelauto’s beschikbaar voor afspraken. Duurzaamheid moet je ook faciliteren.”

Er is eigenlijk geen excuus meer

Jeroen Stoffelsen - HR manager beaamt dat: “Op kantoor is alles mogelijk gemaakt om medewerkers met de fiets naar het werk te krijgen. Goede stalling, douches, oplaadpunten voor elektrische fietsen en lockers. Daar liggen schone overhemden en sokken in, zo kom je fris voor de dag. Er zijn mobiele fietsenmakers die gratis reparaties voor je doen. Er is bijna geen excuus meer.” Stoffelsen gaat verder: “En er kan alleen nog elektrisch geleased worden. Daar zit qua duurzame mobiliteit al een grote winst. We kijken ook naar alternatieve kilometervergoedingen, om zo de fiets te stimuleren.”

Fietsen heeft de wind mee

Van Uden is ook realistisch: “We willen graag meer mensen op de fiets, maar er zijn drempels, ook de privésituatie speelt mee. We vergeten vaak dat mensen na hun werk ook kinderen moeten ophalen, boodschappen doen, dan is een fiets niet altijd even handig als je vanuit werk komt. Veiligheid speelt ook een rol. We hebben contact met gemeenten en ministeries over zaken als goede infrastructuur en dergelijke. We zetten het op de kaart.” Stoffelsen ziet ook dat de mentaliteit verandert: “Veel jonge medewerkers kiezen bewust voor een OV-kaart, die ze ook privé mogen gebruiken in combinatie met een OV-fiets. We merken echt dat deze generatie duurzaamheid belangrijk vindt. Het fietsen als zodanig heeft de wind mee. Een leaseauto is geen echte trekker meer als secundaire arbeidsvoorwaarde.”