Er was eens… een attractiepark dat fietsstimulering serieus wilde aanpakken

De Efteling biedt al de nodige voorzieningen voor werknemers die op de fiets naar het werk komen. Volgens directeur Fons Jurgens is de fiets een ideaal middel om bij te praten met collega’s. “Op weg naar Kaatsheuvel pik ik her en der wat collega’s op. Heel gezellig.’’

Het cliché luidt dat de beste ideeën onder de douche ontstaan. Wyke Smit, als manager Bestuurlijke Zaken van de Efteling nauw betrokken bij het fietsbeleid, weet wel beter. Smit: “Mijn directe collega’s moeten er weleens om lachen. Dan begin ik weer een zin met: ‘Vanochtend op de fiets bedacht ik…’ Maar het is echt zo, tijdens mijn dagelijkse fietsrit tussen Tilburg en Kaatsheuvel krijg ik vaak ingevingen.’’

Ook Jurgens overbrugt zelf zo vaak mogelijk de afstand tussen zijn woonplaats Den Bosch en werkplek Kaatsheuvel op de fiets: maar liefst ruim 25 kilometer, enkele reis. “Ik ben overgestapt op een sportieve e-bike, dan is het prima te doen.’’

Besmettelijk

Hoewel Jurgens en Smit fietsen ‘besmettelijk’ noemen, blijft er werk aan de winkel om dat virus ook intern verder te verspreiden. Smit: “Niet alle collega’s kennen onze voorzieningen, bijvoorbeeld dat we douches en kleedkamers hebben. We hebben zo’n 1000 medewerkers uit de directe omgeving die in veel gevallen best op de fiets zouden kunnen komen.’’

Volgens Jurgens past de fietsstimulering bij de ontwikkeling van het bedrijf. “Vroeger waren wij een seizoenbedrijf, inmiddels zijn we een jaarrond onderneming. Een deel van ons personeel begint om 6 uur ’s morgens, je kunt je voorstellen dat zo’n tijdstip een drempel is om te gaan fietsen. Net als voor onze mensen die tot 12 uur ’s nachts werken. Maar ik ben ervan overtuigd dat we met goede communicatie veel meer medewerkers aan het fietsen kunnen krijgen.’’

Meer fietsers past ook bij de maatschappelijke functie van het bedrijf, vindt Jurgens. De Efteling wil flink uitbreiden, en dan helpt het als je de regio laat zien dat je serieus werk maakt van goede bereikbaarheid. Dat geldt niet alleen voor het eigen personeel. Jurgens: “Wij hebben 80.000 abonnementhouders, die voor het grootste deel in de buurt wonen. In onze mailings naar de abonnementhouders roepen we de mensen ook nadrukkelijk op om op de fiets te komen. Ze kunnen gratis én vlak bij de ingang parkeren, in dat opzicht is het ook een aantrekkelijk alternatief voor de auto.”

Snelfietsroute

Van de bereikbaarheid heeft de Efteling serieus werk gemaakt. In juni 2019 is de nieuwe fietstunnel vlakbij het Efteling Hotel geopend. Deze fietstunnel maakt deel uit van de nieuwe snelfietsroute die tussen Waalwijk en Tilburg wordt aangelegd. De opening van de tunnel had volgens Smit een positief effect: “In de zomer hebben we bij een van onze personeelsingangen een stijging van het aantal fietsers van 20% naar 25% gemeten.” Daarnaast introduceerde de Efteling ook een app waarmee medewerkers cadeautjes, zoals bioscoopkaartjes, bij elkaar kunnen fietsen.

afbeelding van fons jurgens
Fons Jurgens

Goede voorbeelden

De Efteling gaat samen met de twee andere Brabantse fietsambassadeurs, Enexis en FujiFilm, actief andere werkgevers in de regio enthousiasmeren om meer medewerkers op de fiets te krijgen. Ook blijft de fietsambassadeur de fietsboodschap intern verspreiden. Jurgens: “We vertellen hoe lekker het is om fris op je werk te verschijnen. Want ook het hoofdstuk vitaliteit speelt natuurlijk een rol: op de fiets naar je werk is immers een laagdrempelige manier om fit te blijven.’’

Daarbij neemt de directeur zijn ambassadeursrol op meerdere fronten serieus. Als een collega moeilijk een gaatje in de goed gevulde agenda van de directeur kan vinden voor een gesprek, heeft Jurgens altijd een oplossing: “Fiets een keertje met me mee!”

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: efteling2030@efteling.com