Financiële regelingen

Financiële regelingen om het fietsen te stimuleren

Ervaring leert dat uw medewerkers sneller voor de fiets kiezen als u ze de juiste fiscale regelingen aanbiedt. Dit blijkt ook uit onderzoek. Wat de meest gunstige regelgeving is, verschilt per situatie. Raadpleeg uw eigen financieel adviseur of neem contact op met een werkgeversnetwerk in uw regio voor hulp bij het maken van deze keuze.

3 soorten regelgeving voor de fiets

Grofweg zijn er 3 soorten regelgeving van toepassing bij fietsstimulering:

  1. Fiets van de zaak (lease-fietsregeling)
  2. De werkkostenregeling (WKR)
  3. Fietskilometervergoeding

1. Fiets van de zaak

Per 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Dit is een lease-fietsregeling.

Fiets van de zaak: hoe werkt het? Een fiets van de zaak maakt het mogelijk om een (elektrische) fiets of een Speed-Pedelec te gebruiken voor woon-werkverkeer. De werknemer hoeft dan niet zelf een fiets te kopen. Hij of zij mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.

Zie ook de vragen en antwoorden op de site rijksoverheid.nl.

Wat kost een fiets van de zaak?

De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt de werknemer te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaalt de werknemer daardoor enkele euro’s per maand extra belasting.  

Hoe werkt de bijtelling?

Wie een fiets van de zaak privé gebruikt, heeft daar voordeel van. Over de waarde van dit voordeel (de bijtelling) betaalt hij of zij loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris. Hierover betaalt de werknemer dan maandelijks belasting.

Eigen bijdrage

De werkgever kan de werknemer om een maandelijkse eigen bijdrage vragen. Dit bedrag gaat dan van de bijtelling af. De werknemer ziet dit terug op zijn of haar loonstrookje.

Werkgever vergoedt soms bijtelling

De werkgever mag er ook voor kiezen de bijtelling voor zijn rekening te nemen. Dat kan door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. In dat geval hoeft de werknemer helemaal geen belasting te betalen.

Geen of minder reiskostenvergoeding

Maakt de werknemer gebruik van een fiets van de zaak? Dan kan het zijn dat hij of zij bepaalde reiskostenvergoedingen niet meer krijgt van de werkgever. Bijvoorbeeld een kilometervergoeding. Daar staat tegenover dat de werknemer ook minder of geen reiskosten meer maakt. De werkgever bepaalt welke reiskosten al dan niet vergoed worden.

2. De werkkostenregeling (WKR)

Een werkgever mag via werkkostenregeling (WKR) tot 1,18%* van de loonsom als onbelaste vergoeding aan de medewerker geven. Deze regeling wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld een belastingvrije fiets of e-bike van de zaak. Maar de werkgever kan deze regeling ook gebruiken voor bijvoorbeeld een sportabonnement of een kerstpakket. De werkgever mag zelf bepalen welke keuzes hij maakt, zolang het maar wel in de vrije ruimte van de WKR past.


* Per 2022 geldt voor de eerste € 400.000 van de loonsom een percentage van 1,7%. Voor het bedrag boven € 400.000 geldt het percentage van 1,18%. Op de site van de Belastingdienst vindt u ook meer informatie.

3. Fietskilometervergoeding

Per 1 januari 2023 gaat de belastingvrije kilometervergoeding voor reiskosten van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer.

Fietsen naar het werk heeft positieve effecten voor zowel werkgevers, werknemers, het milieu en de gehele samenleving. Nu de kilometervergoeding omhooggaat naar € 0,21 per kilometer (en per 2024 zelfs naar € 0,22 per kilometer), wordt fietsen naar werk nóg aantrekkelijker. Wist je dat 25% van de autoforensen bereid is om met de juiste regelingen en voorzieningen over te stappen op een ander vervoersmiddel? Dankzij de verhoging van de fietsvergoeding zijn we weer een stapje dichterbij:  Pak ook de fiets!